ALŽBĚTA SKÁLOVÁ - CHŮZE V ŠERU, 28. 6. - 14. 9. 2019

Alžběta Skálová (*1982) ilustrátorka, malířka, grafička a kreslířka patří ke generaci umělců, převážně absolventů Vysoké školy uměleckoprůmyslové, ale i jiných uměleckých škol, kteří podobu ilustrace zásadně proměnili. Jejich práce je kupříkladu ovlivněna komiksem, v němž dominuje obrazová složka, přesto zůstává stále vyprávěním, daleko více se také uplatňuje autorská kniha. Zrovna tak tato generace zohledňuje postupy filmového obrazu, sekvencí a střihem. Generační vztahy a přátelství vyústila do vytváření malých nakladatelství (Kopr, Napoli), které Skálové spoluzakládala. Pod uměleckým vedením Juraje Horvátha nechává tuto ilustrátorskou proměnu nejsilněji vyznívat nakladatelství Baobab, k jehož okruhu ilustrátorů Skálová patří.

Na výstavě s názvem Chůze v šeru představí v dosud největším rozsahu zejména svoji volnou tvorbu, rozbíhající se mnoha směry. Ta je základem i pro její imaginativní a ceněnou tvorbu ilustrační, která v expozici bude ukázána v celém tvůrčím procesu od skicáků po originály ilustrací a přípravných kreseb. „Živnou půdou její tvorby je realita všech míst, kde se pohybuje – ve volné přírodě, v důvěrně známé krajině nebo uvnitř, v intimitě domova a míst, kde žije a odkud také vycházejí příběhy jejích ilustrací,” říká k pracím Alžběty Skálové kurátor Jan Rous a dodává: „Uvnitř znamená současně to, co skrývá mysl i tělo, kterými pronikne vjem a začne žít svým životem, podpořen imaginací či snem. Obojí, tedy vnější a vnitřní, se týká volné tvorby i ilustrace.” To je také důvodem, proč jsou klíčovou součástí díla Alžběty Skálové také autorské knihy, jež sama ilustruje i píše. Dodejme, že získaly vedle přízně malých i velkých čtenářů také řadu ocenění, včetně nejkrásnější knihy roku 2010 za autorskou knihu Péťa medánek, českou Magnesii Literu a White Ravens, udělovanou mnichovskou Internationale Jugendbibliothek, za další vlastní knihu Pampe a Šinka. Krátký animovaný film Plody mraků, na kterém Alžběta Skálová spolupracovala s režisérkou Kateřinou Kahánkovou, získal loni cenu za nejlepší evropský krátký animovaný film na nizozemském festivalu Cinekid a letos Berlinale ECFA Short Film Award za nejlepší krátký film pro děti. Více o výstavě: villapelle.cz/prochazka-serem-s-alzbetou-skalovou/

RENÁTA FUČÍKOVÁ - STORIES, 12. 4. – 19. 6. 2019

Renáta Fučíková (*1964) patří k nejdůležitějším postavám české ilustrace a autorské knihy pro děti a mládež po roce 1989. Vystudovala ilustraci a užitou grafiku na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Začínala s kresbou a kvašem, v posledních letech se věnuje zejména technice rytí, respektive proškrabování, a to nejčastěji ve formátu takzvané autorské knihy. Spolupracuje s předními nakladatelskými domy v Česku i v zahraničí. Za své dílo, které čítá přes čtyři desítky knižních publikací, posbírala dlouhou řadu cen.

Renáta Fučíková (*1964) patří k nejdůležitějším postavám české ilustrace a autorské knihy pro děti a mládež po roce 1989. Vystudovala ilustraci a užitou grafiku na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Začínala s kresbou a kvašem, v posledních letech se věnuje zejména technice rytí, respektive proškrabování, a to nejčastěji ve formátu takzvané autorské knihy. Spolupracuje s předními nakladatelskými domy v Česku i v zahraničí. Za své dílo, které čítá přes čtyři desítky knižních publikací, posbírala dlouhou řadu cen. Začínala s ilustracemi pohádek, později přešla k mýtům a bájím, dnes se zaměřuje obecně na dějiny (pražské, české, evropské) a jejich významné reprezentanty, jako kněžna Ludmila, Karel IV., J. A. Komenský, A. Dvořák nebo T. G. Masaryk. Výstava je pojata jako interaktivní procházka, kde může návštěvník vstoupit do vybraných dějinných situací:lehnout si do postele po bok Řehoře Samsy, pořídit si vladařské selfie po vzoru středověkých panovníků, podívat se s Jakubem na hvězdné nebe nebo vyzkoušet, jak se prezidentu Masarykovi psaly zákony. Kde se vzal autorčin zájem o dějiny? „Lásku k dějinám a mýtům mi vštípil můj děda, František Kroupa,“ říká Renáta Fučíková. „Byl klasicky vzdělaný historik a po mnoho let vedl husitské muzeum v Táboře. Když jsem byla malá, opravdu hodně malá, teprve tříletá, vyprávěl mi celé hodiny o Odysseovi, o Kolumbovi, samozřejmě i o velikánech českých dějin. Byl rád, že má vděčnou posluchačku, a netušil, že ve mně zasévá celoživotní vztah k historickým příběhům.“ Výstavu Stories ve Ville Pellé doprovází bohatý program, který zahrnuje tvůrčí dílny pro školy, děti i rodiče, diskuse s autorčinými spolupracovníky R. Malým a V. Cílkem, komentované prohlídky a mnohé další; podrobně v bočním panelu. Kurátorem výstavy je Radim Kopáč. Více o výstavě: villapelle.cz/galerie-villa-pelle/archiv-vystav/6373-2/

RE:KONSTRUKCE – PATRIK HÁBL, 4. 2. – 5. 4. 2019

Patrik Hábl pokračuje v monitorování možností malby prostřednictvím zacházení s obrazem a zkoumání parametrů jeho prožívání ze strany diváka také v rámci svého projektu RE:KONSTRUKCE připraveného pro Galerii Villa Pellé. Je to zatím jeho nejobsáhlejší pražská samostatná výstava.

Patrik Hábl patří mezi nejviditelnější představitele české neštětcové malby své generace. Svými projekty budí posledních pět let opakovaně pozornost v Česku, ale i v zahraničí, například Německu nebo Japonsku. Jeho dynamický asociativní rukopis vznikl postupně především jako syntéza postupů abstraktní malby a monotypu. To, kromě Háblova přirozeného smyslu pro experiment, který je pro něj stále typický, do jisté míry odráží také jeho školení na UMPRUM v malířském ateliéru Pavla Nešlehy a na grafice u Vladimíra Kokolii na AVU. Po tom, co se u něj ustavil základní výrazový rejstřík, začal tento umělec řešit další otázky, které se vážou k problematice životnosti malby v novém tisíciletí. Při tom už u něj nejde pouze o obraz samotný, jakkoli samozřejmě zůstává stále v centru jeho zájmu, ale i o jeho skrytý potenciál. Patrik Hábl začal svou malbu vnímat jako osvobozené médium, subjektivní materii s univerzálním přesahem, ze které se „skládá svět“, a proto mu také nedělá problém do něj jejím prostřednictvím intervenovat. Více o výstavě: villapelle.cz/galerie-villa-pelle/archiv-vystav/rekonstrukce-patrik-habl/

Michal Škapa - Babylon

Galerie Villa Pellé hostí dalšího umělce vzešlého ze světa graffiti

All of the youth shall witness the day that Babylon shall fall
Leroy “Horsemouth” Wallace, 1978


Michal Škapa – Babylon

GALERIE VILLA PELLÉ
21. 11. 2018 – 27. 1. 2019

Babylon je dosud největší samostatná výstava Michala Škapy. Po dvou předchozích sólovkách, kde bylo akcentováno zaujetí písmem a kódováním, odkrýváme další vrstvu, kterou umělec paralelně rozvíjí – komplexní a detailní kompozice vytvořené kolážovým stylem. Po obsáhlé sérii vrakovišť přicházejí na řadu městské struktury zachycující vývoj různých civilizací. Města jsou výrazem lidských společenství a jednotlivé domy pak výrazem jedince, kterého formují. Místo, kde člověk vyrůstá a bydlí, pracuje, je jedním ze základních prvků, které ho ovlivňují a utvářejí jeho vztah ke světu. Na výstavě Babylon se protnou tyto významové linie – složka kódu, jazyka, písma, zápisu myšlenky, která vede až ke konstrukci složitých vrcholných struktur, jako jsou infrastruktura, budovy a města. Bájný Babylon stavil svojí věž příliš vysoko a po jejím zborcení a zmatení jazyků se lidstvo rozuteklo do různých koutů. Současní proroci z Jamajky označují Západní civilizaci za novodobý Babylon a předpovídají její konec. V mezičase můžeme zaznamenávat dění kolem sebe a interpretovat ho po svém, například na ploše galerijního prostoru. Michal Škapa dvě patra výstavní plochy zaplněné obrazy doplní instalacemi uvnitř budovy i v přilehlé zahradě a okolí.

www.michalskapa.cz

Podzimní výstavy ve Villa Pellé

Villa Pellé připravila hned dvě podzimní výstavy, které se konají ve stejný termín, trvají do 10. listopadu.

GENERÁL PELLÉ A ČEŠTÍ UMĚLCI VE VELKÉ VÁLCE
K oslavám výročí založení republiky se Galerie Villa Pellé připojuje mimořádnou výstavou věnovanou generálu Maurici Josephu Césarovi Pellému. Osobnosti spojené s dějinami mladého Československa, jejíhož jména je galerie hrdým nositelem. Generál Pellé měl vedle vojenských a diplomatických služeb velký podíl i na kulturním životě a byl také vynikající kreslíř. Na výstavě s názvem „Generál Pellé a čeští umělci ve Velké válce“ jsou k vidění Pelléovy kresby krajin a architektury či jeho bravurně pojaté karikatury. Návštěvníci se však mohou těšit i na díla významných českých autorů, kteří byli přímými účastníky První světové války ze sbírek Vojenského historického ústavu – Františka Kupky, Josefa Váchala, Emila Filly, Otty Gutfreunda a dalších.

 

ŽENY A JINÁ DOBRODRUŽSTVÍ BOHUMILA KONEČNÉHO
Bohumil Konečný, alias Bimba, je výjimečný malíř a ilustrátor 2. pol. 20. století. Mistr dynamických dobrodružných ilustrací a kreseb krásných žen je známý zejména jako ilustrátor knih Jaroslava Foglara a Otakara Batličky. Je také autorem řady reklamních plakátů pro světoznámé podniky (Baťa, Barum, Plzeňský Prazdroj ad.).

 

 

 

Sempé - Malý Mikuláš a jiné ... / prodloužení výstavy

Pro velký zájem jsme výstavu francouzského humoristy prodloužili do 19. srpna!

Francouzský humorista, spoluautor nesmrtelného Mikuláše a téměř čtyřicítky autorských alb plných kreslených vtipů, je poprvé v reprezentrativním výběru k vidění v Čechách. Výstava SEMPÉ - MALÝ MIKULÁŠ A JINÉ ... v Galerii Villa Pellé je prodloužena do 19. srpna! 

Více informací najdete na webu www.villapelle.cz.

SEMPÉ – KOMIKS, ILUSTRACE, KARIKATURA, VTIP A REKLAMA

KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA A POVÍDÁNÍ S PAVLEM RYŠKOU

SEMPÉ – ilustrace, karikatura, vtip a propagační grafika komentovaná prohlídka výstavy a povídání s publicistou Pavlem Ryškou Před více než deseti lety se Jean-Jacques Sempé v rozhovoru pro britský deník Independent svěřil s tím, jak je pro něj obtížné kreslit současný svět: „Nezajímají mě moderní obličeje. Kdysi bylo možné předvést mužskou tvář velmi prostým způsobem – holá hlava, knírek. Dneska vypadá každý jinak. Věci jsou mnohem složitější, ale méně zajímavé.“ Jestli byl svět jednodušší a přitažlivější, když Sempé kreslil komiksy pro belgický týdeník Moustique nebo reklamy pro výrobce sektorového nábytku, můžete posoudit na komentované prohlídce výstavy a přednášce o francouzské karikatuře, ilustraci a propagační grafice padesátých a šedesátých let.

Sempé - Malý Mikuláš a jiné ... v Galerii Villa Pellé do 15. července.

 

 

 

SEMPÉ - MALÝ MIKULÁŠ A JINÉ / Česká premiéra v Galerii Villa Pellé

SEMPÉ

Kdo je Sempé? Znát asi budete spíš malého Mikuláše a jeho přátele, Vendelína, Augustýna, Albína a další. Ale Sempé je hlavně autor kresleného humoru, ilustrátor, jehož metou vždy bylo chytře bavit - nejen prostředncitvím kresby, ale i chytrého, jasného textu. Přijďte se od 4. 5. podívat do Villa Pellé.

Více najdete na stránkách www.villapelle.cz nebo www.malymikulas.cz. 

Vendula Chalánková - AU!

Výstava Venduly Chalánkové byla zahájena ve středu 7. 2., otevřena je do 15. dubna.

Vendula Chalánková (1981) je absolventkou environmentálního ateliéru Vladimíra Merty a Mariana Pally na brněnské FaVU, ale prošla i školením u Václava Stratila a Milana Knížáka. Má výjimečnou schopnost svojí tvorbou s nadsázkou a přitom velmi trefně glosovat každodenní realitu. Pravidelně se objevuje v přehledech nejvýraznějších domácích umělců a slovenská média o ní píší jako o nejvtipnější české autorce. Její zdánlivě naivizující pohled na svět nese originální myšlenkovou a vizuální zkratku, vyvolávající spontánně úsměv, nicméně v další rovině obsahuje i komentáře na úkor konzumní doby, národní povahy a trapných životních situací. Také zatím největší pražskou výstavu Venduly Chalánkové provází víceznačný název, který je možné dešifrovat stejně tak jako astronomickou jednotku délky, prošlou pražskou espézetku, chemickou značku zlata i nejčastější citoslovce bolesti. K vidění na ní bude reprezentativní výběr obrazů z posledních let, premiérová série osobních „tragikomiksů“ nebo animace vytvořené pro Českou televizi.

Kurátorem výstavy je Radek Wohlmuth. Výstava je otevřena do 15. dubna.

 www.villapelle.cz

Daisy Mrázková - Co by se stalo, kdyby ...

Výstava v Galerii Villa Pellé, 21. 11. - 28. 1. 2018

Výstava Daisy Mrázkové (1923 – 2016) , malířky soustředěné zároveň k samostatné výpovědi kresby, je ve Villa Pellé zaměřena na její jedinečnou tvorbu dětských knih, které nejen ilustrovala, ale i psala a převážně i sama graficky upravovala. Se svými autorskými knihami má v dětské literatuře druhé poloviny dvacátého století výjimečné postavení. Prvotně tím, že je psala a kreslila nejprve pro svoje děti, knihy tak mají silně osobní povahu. Otevírala dětem zvláštní svět živých bytostí, lidí a zvířat, nadaných schopností vzájemné komunikace, vřelostí a rozumovostí svých vztahů. V příbězích Daisy Mrázkové promlouvají i skály, oblaka, vše co svět obsahuje, zároveň však v nich ožívá ale i barva, čára, voda akvarelu a domáhají se svého vlastního výrazu. Výjimečné jsou její knihy právě tím, že do příběhu, mezi bytosti a jevy vtahuje malířka vlastní hodnoty/aspekty obrazu a kresby, barvy a čáry jako součásti příběhů. Určujícím impulsem se pro její tvorbu stal úzký okruh přátel umělců – Václav Boštík, Jan Křížek, Václav Bartovský a hlavně pak její muž Jiří Mrázek, který byl po jejím krátkém studiu Vysoké školy uměleckoprůmyslové za války její celoživotní oporou. Ke kořenům tvorby Daisy Mrázkové však patří i její anglické kořeny s dětskými knihami říkaček Matky Husy, Alenky v říši divů. Současná výstava se pokouší najít souběh umělčiny ilustrační tvorby s její volnou tvorbou, s obrazy a kresbami. I tímto pohybem mezi ilustracemi, vázanými příběhem, a obrazy a kresbami, je tvorba Daisy Mrázkové ojedinělá.

kurátor: Jan Rous
koncepce: Helena Šantavá